بزرگراه شمالی

بزرگراه شمالی کرج به طول تقریبی ۱۹ کیلومتر که عملیاتِ احداث آن از سال‌های قبل آغاز شده، یکی از شاهکارهای فنی و مهندسی بومی و ایرانی به شمار می‌رود که نمادی از توسعه و آبادانی در البرز و کشور در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها و رکود درآمدی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز، در سال‌های گذشته و با هدف کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران – قزوین در محدوده کرج، احداثِ بزرگراه شمالی در امتدادِ آزادراه همت بر سر زبان‌ها افتاد و عملیاتِ اجرایی آن در حالی که پروژه‌ای با این مقیاس مالی و عملیاتی تا آن زمان در استانِ البرز اجرایی نشده بود، در دوره چهارم مدیریت شهری کرج کلنگ زنی و آغاز شد؛ طرحی ملی با حجم عظیم آزادسازی املاک خصوصی و دولتی واقع در خط اجرای پروژه و پیچیدگی های احداث ۱۵ تقاطع غیرهمسطح با عبور از مسیرهایِ سخت کوهستانی.

با اینکه پروژه‌ها در دوره‌های چهارم و پنجم مدیریت شهری کرج تا حدودی پیشرفت فیزیکی داشت، لکن به جهت نیازِ ادامه کار به تزریق نقدینگی قابل توجه و عدمِ مشارکت مالی دولت‌های وقت در تکمیلِ بزرگراه شمالی، ساختِ این محور مواصلاتی عقیم ماند و متوقف شد و به صورت نیمه‌تمام تحویل دورهِ ششم مدیریت شهری گردید؛ مقطعی که با بخت‌گشایی برای پروژه همراه شد و مطالبه‌گری و پیگیری‌های گسترده شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج موجب شد دولت تامین حداقل ۵۰ درصد از بارِ مالی طرح را متقبل گردد و در متقاعدسازی مالکین دولتی برای واگذاری اراضی خود مشارکت فعال داشته باشد.

بر اساس مشخصاتِ فنی پروژه، طول مسیر بزرگراه شمالی در حدود ۱۹ کیلومتر است که تعداد خطوط عبوری در هر سمت حرکت ۳ خط و مجموعأ عرض کل هر سمت حرکت ۱۹ متر می باشد؛ با پیش‌بینی ساختِ ۱۵ تقاطع غیرهمسطح و ۲۱ پل و سازه عظیم برای ایجادِ امکان عبور بزرگراه از فرازِ رود و کوه و صخره ها. این بزرگراه دارای چهار بُرش و قطعه می‌باشد که دو قطعه آن در دوره ششم مدیریت شهری کرج بهره برداری شده و زیر بار ترافیکی رفته است.

بزرگراه شمالی، پروژه ملی شهرداری کرج / نماد آبادانی در اوج تحریم ها

پل رودخانه کرج؛ شاهکار مهندسی ایرانی

پلِ B۱ موسوم به پلِ رودخانه کرج دارای سیستم سازه‌ای کابلی و بتنی به طول ۵۳۰ متر با ارتفاعِ دهانه ۱۷۰ متر است که به جهتِ طراحی خاص و پیچیدگی‌های فنی به عنوان شاهکار مهندسی ایرانی و نبوع و خودباوری شرکت‌های داخلی در دور زدن تحریم‌ها شناخته می‌شود و اساسأ یکی از علل شهرتِ ملی بزرگراه شمالی وجود همین پل است که عملیات ساخت آن با قوت پیش می رود.

در خصوص قطعه و فازبندی بزرگراه شمالی نیز باید گفت که فاز نخستِ آن به طول ۹۸۰ متر در محدوده انتهای آزادراه همت تا رودخانه کرج اجرایی می شود، قطعه دوم این محور به طول ۶۴۵ متر از پل رودخانه کرج عبور می‌کند و موسوم به پل B۱ می‌باشد، قطعه سوم به طول ۱۳ کیلومتر از محدوده پل رودخانه کرج تا قبل از تقاطع خوارزمی را شامل می‌شود و در نهایتِ قطعه چهارم نیز به طول ۴ کیلومتر از تقاطع خوارزمی امتداد یافته و خودروهای عبوری را به سمت حوالی خروجی حصارک در آزادراه تهران، قزوین هدایت می‌کند؛ لذا مسافرین گذری بدون نیاز به تردد از محدوده شهر کرج و با استفاده از بزرگراه شمالی می‌توانند به سمت مقصدِ خود حرکت داشته و ترافیکی روان را توأم با لذت بردن از زیبایی‌های مسیر تجربه کنند.

پیشرفت فیزیکی هر یک از قطعه‌های چهارگانه بزرگراه شمالی کرج نیز به ترتیب ۱۰۰ درصد، ۴۴ درصد، ۷۸ درصد و ۶۱ درصد می‌باشد؛ فازِ نخست این محور به طول حدود ۷ کیلومتر در حد فاصل تقاطع طالقانی شمالی تا تقاطع بلوار انقلاب شمالی در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید، فازِ دوم بزرگراه نیز در محدوده تقاطعِ انقلاب تا بلوار خوارزمی با اعتبارِ ۱۶ هزار میلیارد تومانی در مردادماه امسال و با حضور استاندار البرز و دیگر مسئولان استانی و محلی زیر بار ترافیکی رفت و عملیات ساخت و تکمیل ادامه طرح نیز با قوت پیش می‌رود.

بزرگراه شمالی، پروژه ملی شهرداری کرج / نماد آبادانی در اوج تحریم ها

وعدهِ شهردار کرج برای تکمیل پروژه تا پایان دوره ششم مدیریت شهری

شهردار کرج درباره این پروژه ملی، آن را نمادِ خودباوری ملی و مسیری تازه برایِ این نهاد جهت فتح قله‌های جدید دانسته و می‌گوید: در سال‌های گذشته اجرای چنین پروژه‌هایی همچون قطار شهری و بزرگراه شمالی سابقه نداشته و اکثر کلنگ زنی‌ها و افتتاحیه‌ها معطوف به پارک و فرهنگسرا و راه دسترسی و پل‌های محلی بود اما امروز بار مالی طرح‌های ما به ده‌ها هزار میلیارد تومان می‌رسد و اهمیت و کارکردهای ملی نیز دارند.

مهرداد کیانی ادامه داد: ما پروژه‌های قطار شهری و بزرگراه شمالی را به صورت نیمه‌تمام و با حجم عظیم بدهی‌ها به پیمانکار تحویل گرفتیم که بروکراسی‌های متعدد مانع از ادامه کار شده بود، لکن با حمایت‌های استاندار محترم و هم‌افزایی و همکاری اعضاء محترم شورای اسلامی شهر موفق به مانع زدایی و گره گشایی از آنها شدیم و شاهدِ افتتاح چندین ایستگاه قطار شهری و دو فاز از آزادراه شمالی بودیم.

بزرگراه شمالی، پروژه ملی شهرداری کرج / نماد آبادانی در اوج تحریم ها

وی ادامه داد: با اینکه رکودِ طولانی صنعت ساختمان‌سازی تقاضا برای دریافت پروانه ساختمانی را محدود نموده و روند درآمدزایی شهرداری‌ها را تحتِ تاثیر قرار داده، ولی شهرداری کرج با برنامه‌ریزی و تلاش و اهتمامِ همکاران محترم بنده موفق به عبور از این شرایط سخت گردیده و نه تنها در پرداخت هزینه‌های جاری بالاخص حقوق و مزایای پرسنل هیچ مشکلی نداشته‌ایم، بلکه نیازِ پروژه‌های نیمه‌تمام به منابع مالی نیز مرتفع می‌شود و شاهدیم که در گوشه گوشه کلانشهر کرج پروژه‌های متنوعی در دست اقدام قرار دارد و محله محوری و محرومیت زدایی در کانون توجه قرار دارد و پروژه‌های کلان نیز مسیر تکمیل خود را طی می کنند.

پروژه‌های ناتمام را به پایان می‌رسانیم

رئیس شورای شهر کرج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کرج امروز گفت: تلاش می‌کنیم در فرصت باقی‌مانده از دوره ششم مدیریت شهری، پروژه‌های روی زمین مانده را به سرانجام رسانده و افتتاح کنیم؛ در روزی که شورای ششم را تحویل گرفتیم، بودجه شهرداری کلانشهر کرج حدود ۴ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان بود، که این اعتبار در سال ١۴٠۴ به ٢۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

بزرگراه شمالی، پروژه ملی شهرداری کرج / نماد آبادانی در اوج تحریم ها

مسعود محمدی، یکی از اولویت‌های این دوره شورا را توجه به حمل و نقل عمومی دانست و عنوان کرد: پروژه بزرگراه شمالی (شهید سلیمانی) و مترو برای اعضای شورای شهر و مدیریت شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و با تزریق اعتبار مورد نیاز و حمایت استاندار محترم، این پروژه در مراحل پایانی خود قرار گرفته و تلاش می‌کنیم با تکمیل پل B۱ بر روی رودخانه کرج، این بزرگراه مهم کشوری را در همین دوره به اتمام برسانیم.

باید گفت که پروژه های کلانی همچون آزادراه شمالی و قطار شهری فصل تازه ای از عمران و آبادانی را پیش روی مدیریت شهری کرج قرار داده و شاهدیم که بسیاری از اتفاقاتِ خوبی همچون احداث "بی آر تی" و برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی برای نخستین در تاریخِ شهر، در دوره کنونی به ثمر می نشیند؛ امروز شهروندان شاهدند که عوارض پرداختی آنها صرف عمران و آبادانی و محرومیت زدایی می‌گردد و این کلانشهر به کارگاه بزرگ عمرانی و سازندگی تبدیل شده است.

تهیه و تنظیم مرتضی اکبری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =